Monday, June 27, 2011

Maaf & Memaafkan...

Salam & Selamat Pagi REaders...


Dah breakfast? aku breakfast roti gula mak aku bake malam tadi.. Mak aku dtg umah aku semalam s0 die ajar aku skill buat r0ti gula paling sedaP dalam dunia... Nak? Dah habeh dah p0ng.. wakaka...

Arini Nak St0ry pasal 'Apologize' or senang cakap Bahase Melayunye ialah "Maaf"...

Ape yg nak ko citer maap2 sgt ni Nadia? Raye bel0m lagi nak mintak maap dah ke?
* Mintak maap or beri maaf xpayah tunggu raye 0keh!? Bile-bile pon bole buat...Mcm nak mati jugak xtau bile kan?

Citer pasal maaf ni, sape dalam dunia ni xpenah buat silap kan.. semua org penah buat silap..Aku pun mengaku selalu buat silap... Kita ni bukan MAksum macam Nabi.. Kita cuma manusia biase je.. Tapi kadang-kadang2 susah sangat kita ni nak mintak maaf ataupun kita ni susah sangat nak maafkan orang.. kan? Sebab? Banyakkkk sebab... Tapi the main thing sebenarnya yg timbul ialah.........


Ego-MAcam ade 1 macam eg0 yg menggunung dalam hati ni.. Tebal macam kulit Kambing... sebab tu kulit kambing b0leh buat 'K0mpang'..hehehe.. *dah start merepek.. Okeh x bukan cm2 guys..  Sebenarnye aku nak ckp hati k0rang tu bukanla tebal manepun....B0le jek buang eGo tu tapi cume nak dengan xnak jek..... Bila Ego sebenaernye xkemane pun...Lg org menyampah adelah... huhuhu..




Sakit HAti
Kadang org buat kita sampai sakit hatila sgt kita ni...Tapi bila kita xmaafkan lagilah kita ni sakit hati.. Bile sakit hati kite akan rase satu mcm sedih dalam diri.. Nak buat keje serba tak kena... Asik ingat benda tu jek ari2.......Sebab? sebab kita xpernah nak cuba memaafkan orang lain.. Bukan kata mintak maaf jek penting.. sebenarnya memaafkan orang lain adelah same penting dengan mintak maaf... Give n Take..

dont damaging yourself...

~Aku jek nak maafkan dia n jaga hati dia? Dia xpenah pun jaga hati aku? Lepas tu senang2 jek nak mintak maaf???
* Yes, dia memang xkan perfect utk jaga hati kau sebab tu die selalu buat silap dengan menyakitkan hati kau.. Tapi bila die mintak maaf , kau memang patut maafkan dia.. Sebab ape maafkan? Sebab kau sebenarnya akan jadik manusia yg lebih teruk dari dia sebab x jaga hati sendiri supaye lebih tenang... Am i Correct? If not its maybe just my opini0n... sebab maafkan dtg kerana keikhlasan dan ingat! keikhlasan kan boleh di pupuk.. =)

Kau dulula mintak maap, apesal aku pulak?-Kadang-kadang kita xbuat silap pun... Orang yg buat silap pade kita.. tapi pade aku it's doesnt matter siapa yg buat silap..... Bila keadaan semakin keruh lebih baik rendahkan eg0.. biarlah keadaan jernih kembali.. walaupun kita x buat silap, mintak jelah maaf... Walaupun hati ni rase macam nak meletup... Mcam rase nak bak0r jek manusia yg xreti nak mintak maap tu... Hahaha.. Relaks ...Biarkan kita rase kat dunia ni xadil sebab kita yg xsalah pulak kena mintak maaf tapi kita kena ingat Allah SWT Maha Mengetahui dan Maha Adil...
~ Nadia, It's look like you don't have a pride? =) Kita kene bijak bezakan maruah or eg0.. Xsalah pun kalau kita ni mintak maaf dulu.. Kadang2 org yg buat silap tu akan rase sangat Malu n selepas tu dia xmampu nak pandang muka kita lagi.... Kalau die still berperangai sama, better u leave or please find others to become ur friend... Bukanlah cakap nak putus sedare, tapi nak bagi elakkan dia dari buat d0sa sakitkan hati kita... =)

Maafkan kami, maafkan kami, maafkan kami... maafkan kami... Ye.. tu lirik lagu P Ramlee .. hehhe...

Mintak maaf memang benda yg paling susah sebenarnya kita nak buat.. Ade manusia yg sanggup terjun Banji


gile la dasat...sanggup


atau hidup dengan Buaya dari mintak maaf.. Haha.. Gile Eg0 kau... Aku lagi sanggup mintak maaf 0keh?.... I'm Sorry... Nampak cam mudah gile nak cakap, sebenarnya sangat susah nak ungkapkan... Tapi dari kita pilih hidup untuk terus dibelenggu rase bersalah lebih baik kita mintak maaf kan??

Bila orang dah mintak maaf tu sudah2 la... NApe keras mcm batu perigi buta sangat? ~Hati manusia Nadia.. lain2 kita xtau... *  Yes memang kita xtau sbb itu org lain, but Now we talking about diri kita sekrang... Perkara yg dah berlalu xkan boleh ubah kecuali perbaiki diri.. manusia xkan boleh dapat undur mase beb! X AKAN! Kecuali Allah SWT yg izinkan... So lebih baik dengan rase rendah hati , kita maaf & memaafkan orang lain dr terus bersengketa sebab MAsa xkan dapat kita undurkan kembali...

Aku bukanla pandai sangat sebab aku memang xpandai p0n.. =P Aku xde PHD pun tapi aku masuk U eh... hahaha... *serabai 2 pun nak mention jgak..hahaha
Aku pun buat salah n aku dengan rasa rendah dirinya mintak maaf pade sapesape yg aku penah buat salah... Terpulangla nak maafkan aku ke x... (kan lebih baik maafkan aku?hehe... =) )... Aku lebih suka keadaan jernih dari berkeruh sbb pade aku xde sikit 'Kudis' pun kat hati ni kalau aku mintak maaf...

Alangkah bagusnye kalau semua manusia dalam dunia ni kita saling memaafkan.... =) Xdelah perang yek...=)
 &
MAafkan Aku jugak jika entri yg aku tulis selame ni buatkan ade yg rase marah or rase xbest.. Maafkan jugak aku jika selama ni aku ade buat silap dengan 'orang2' d luar sana.. =) Aku cume se0rang manusia biase xlari dari buat silap.. but u must remember that you're not perfect too... =) Everyone make a mistake...

ko x kesian ke tengok die? wawaw..

Sedangkan Nabi ampunkan umat, apetah lagi kita manusia biasa...
Peace No War...
Salam....











No comments: