Tuesday, April 26, 2011

Sebab2 kepada penyumbang Jalan Raya kepada Jalan Jemmmm!!!...


Salam....

Hai geng and all readers...Selamat Hari Selase n selamat hari2... =) .. Aku nak start membebel dah ni... Boringla oi... Penat plak tu baru balik dari Singapore..  Keje plak 2 of course la da bangun kul 5.00 pagi td (chewahh..auta lebeh..haha
Dahla pagi2 meredah jem, pastu ari Isnin semalam datang lambat g keje...Paiseh jek muke rasenye.... Apsal????Ha..apelagi alasan yg cambiase la..."Jalan Jem Boss"...Tapi ni jem betol2 oi..bukan cobaan....

Topic yg aku nak tulih pada entry kali neh pasal Jalan yg 'JEM' atau dengan name omputehnye ialah Traffiq Congestion ye murid2.. Mesti korang penah hangin rase mcm nak jerit kuat2 keluar tingkap ataupon nak habeskan bateri kete korang sbb nak HOONNNNN kuat2 bile terperangkap kat tengah2 jalan.. Pastu tak memasal Nak hangin ngan kete depan yg padahal kete kat depan ko pon tgh mengalami Tahap Kebengangan yg same macam korang....wakakka... Ditambahkan lagi kalo ade org kat sebelah ko yang tak bersalah tu pon ko nak marah..... (waakak...akula 2).....Yeee..aku pon same jek pattern ngan korang......

Lagi satu...Kat radio tu slalu ckp buat slogan menyedapkan hati bila jalan tengah jem......
"Sila hati2 ketika memandu ye tuan puan, hadapi kesesakan lalu lintas dengan riang dan tanpa tekanan... Memandulah dengan senyuman dan hati yg tenang...."
Gile ko... Dahla nak kejar meeting penting , datang lambat bole nak siap senyum kambing lg.....Membohongla kalo ko x rase bingit...

hahah... Kesian die neh.. Tension ye bang...

Kat sini aku nak senaraikan SEBAB yang menyumbangkan kepada Jalanraya yg JEM . Diambil daripada kajian2 aku yang xberpatern.......

Sebab-sebab JalanRaya Boleh JEMMM!!!

Bole gile ari2 cmni...Argggggggghhhhhhh....


1- Jalan JEM sebab Excident :-  Dibahagikan kepada 2 bahagian :-

A- Adengan langar melanggar

Ni memang dah boleh dikatekan tetiap minggu mesti paling tak sehari mesti ade jem pasal Excident.... Excident banyak kategori- kete excident, motor excident, kete langgor lori.. Kadang2 yg hebat motor langgar treler, treler plak terbabas..
Ha lagi satu excident langgor org.. Kalo kat Highway Pasir Gudang tu dah memang mcm kebiasaan pulak Mat2 Bangla or org asing ni kene langgar. Ala..Or Malaysia pon ape kurangnye..Dah mcm main game kete dah aku rase.. Sebabnye? Ada jejantas xnak guna, bila dah kene langgor menyusahkan org.. Jangan marahla kal0 aku ckp ni agak kasar, tapi ini realiti... Tau x bape kos Kerajaan Buat Jejantas tu? Penat tau pakcik architect tu design jejantas sampai xtido malam utk korang.. Exercise la sket guna kemudahan yg dah ada.. Jangan nak pemalas sgt. Ok?.. Xkan nak mintak jejantas yg ade eskalator plak kot.....lebihla tu....( marah nampak...hahaha)...

B- Tuan punye kete yg excident

Ha...yg ni pulak kes  kete yg excident tu dah xde dah, dah kene towing bwk g Balai ke workshop ke...Tapi!!! tuan punye kete, sepupu sepapat die dok semak lagi kat tengah jalan Demi nak menceritakan keadaan excident tersebut yg baru sahaja berlaku sbentar tadii... Commonla weh.. Nak cerita pon carikla tempat yg sesuai oi..!! Memangla simpati sbb excident tapi agak2la.. kalo dah ko dudok tgh jalan tepuk2 dahi, bwk org kampung sume pegi tgh jalan ni ape kes.. Kang molek2 Allah bg ko hidup selamat sejahtera, dah kene langgor plak ngan aku...

2- Jalan JEM sebab Roadblock

Roadblock pagi nak g keje, ptg, malam, waktu bulan mengambang, waktu hari minggu, hari hujan, hari panas, hari-harila senang cite.....Kadang2 naik sakit kepale hotak ni... Ni aku malas nak komen lebih2 sgt.. Kang kene saman pulak dah kang...  Saman yg ade pon x berbayor lagi.....huhuh.... Xpela.. yg ni kasik pujila sbb polis dah makin rajin skang buat keje.. Kasik takut sket yg xde roadtax.. Tapi roadblock time pagi2 buta nak g keje tu macam x Produktif la Pakcik.. Ramai org nak cepat, ade yg nak anto anak g skolah ditambahkan pulak minyak yg makin mahal skang....Dah kete asik terkesot2 jek tengah jalan....Kalo letak kura2 kat sebelah, aku dah boleh kirimkan die access card mintak tolong punch cardkan dulu untuk aku...Wakakaka...


Daripade 4 lane nak masuk 1 lane..mcmnila gamaknye..


3-  Jalan JEM sebab Orang jual2 kat tepi jalan


Peh..ini yang selalu bikin hati panas jek...Selalu sgttttt la jadik bila time nak balik keje... Jem bukan main panjang neh... Dalam otak kita neh ingat adelah excident yg menyebabkan luka parah sehingga kemalangan jiwa, kete mesti remuk punyela pastu ahli2 BOmba sekalian tengah bertungkus2 lumus potong kete nak bg kuarkan mangse neh.. Ni dalam kepale hotak dah macam2 dah ni pk...Pastu sampai jek kat tempat berkenaan adelah 7-8kete parking kat tepi jalan,  yang drivernye bukan main lagi tengah sedap mencekik durian.. Woi!! Apekene dengan korang neh hah?!!. Nak menteedarah pon parking kete tu cantikla sket brader.. Bukan salah pakcik yg jual durian tu tapi salah korang yg parking kete main ikut sedap jek... Yg lalu kat tepi jalan nak mengelak kete korang dr kene langgar dah satu hal asik terpandang2 jek korang tengah mencekik kat tepi jalan.....Ingat aku x kecur ke air liur tgk korang makan....
Penah skali tu aku lalu kat jalan Plentong tepi jalan ade org jual durian, Pakcik yg makan kat kedai tu siap boleh tunjuk sign tangan "GOOD" kat aku yang nak menyatakan durian yg die tengan mencekik tu sedap gileeerrrr... Pehhhhh.............. Aku rase mcm nak baling dengan stereng lock kete aku jek...Wehh ko tau x jem???!!!
Kalo dah 44 kete lalu menyumpah, jgn korang nak salahkan org kalau tetibe tercekik bijik durian..Jgnlah pulak lagi nak salahkan mak pakcik jual durian tu sbb mengandungkan dia....

4-   Jalan JEM sebab org TAR Jalan....



Yang ni pon biase jugak....Tapi kalo orang TAR jalan ni aku x bapela nak menyirap sgt .. Yelah, aku fikir positif la sbb nak bagi korang jalan dengan selesa, senang korang nak berlumba...(perli tu..).. Tapi yang membuat kan menyirap dan boleh mengakibatkan Mental Disorder ialah kenapa nak TAR jalan time waktu puncak org semua gunakan jalan.. Cubela Tar jalan time pukul 12 tghmalam ke, org xde guna jalan sgt....Ini nak tar pukul 1.30tghari time org balik Sembahyang Jumaat... X ke sesak tahap Nazak.... Peh... Dahla perot lapo nak balik makan, kepala hotak asik pk takut masuk opis kang punch card lambat...Dah kene marah ngan boss... Ha... Mesti korang dalam readers2 neh penah rase punyela situasi mmcmneh kannn...Hahaha..Xpayah tipula...

5-   Jalan JEM sebab suka Potong -Q

Ni lagi satu penyakit org pandu kete neh neh ialah Potong-Q....
Aku xdelah extream sgt memotong Q neh.... dalam setahun adelah 2,3 kali...wakakak... Tapi mane yg extream dalam potong2 Q neh bawak2la bertobat... Kesian org yg dah beratur panjang kat belakang neh, time tetibe kat simpang Traffiq light or nak masuk ke satu Lane jek bukan main lagi  die cross... Ade tu kalau x bagi die jalan dulu siap bole Tunjuk sign "F*ck" lagi... Weh... Kepala hotak kau la... Aku beratur dulu aku jalan dulu la.... Teruk betul diorg neh kan.. Ni aku bukan cakap pada Pemandu kat Malaysia neh, aku ckp yg kat Zimbabwe, Afrika Pantai Selatan sana sbb pemandu kat Malaysia neh sume berhemah sangat belaka...


Aku nak beli ni satu..Siapla sape potong-Q...Wahahahah....

6-   Jalan JEM sebab org suke sgt tgk org ...

Ini memang standardla... Rakyat Malaysia memang prihatin.. Aku x marah sbb aku pon same pattern...Wakaka... Prihatin abes... X tolong pon tapi tolong tengok jek... Ade satu kali tu aku naik pelik.... Pakcik tu padehal parking motor Kapcai die jek kat tepi jalan bukak helmet isap Rokok jap...Wah kemain lagi kete sume kat tepi Highway memandang die.. So effect dr tu jalan xsmooth makin lama makin slow pastu jadik jem..Pastu smooth balik bila lepas kat area pakcik tu lepak... Apekehalnye ko tengok pakcik tu xde salah ape ponn malah Die x parking motor tengah jalan ponn...Kdg2 aku pon xpaham... = p


7-   Jalan JEM sebab makan angin Lane belah kanan...

Aku pecaye mengikut kajian yg aku buat, yg jadik jalan x smooth ialah ramai sgt yg suke makan angin kat Lane sebelah kanan... Ni lagi satu Bah*lol... Kalo ko nak becinta bagai pegi Taman Bunga la bukan kat jalanraya pastu baik punye lane sebelah kanan plak tu.... Lagi2 la die bukan main sedap lagi beborak siap bersila panggung agaknye sambil bwk kete... Hoi.. Ko ingat jalan ni ko sorang je ke Bayor R0adtax???!! Nak masuk pertandingan kete berhias tunggu hari Merdekala..kat situ ko bawakla 2km/h... Lantakla xde sape nak marah ko...



Sebenarnye banyak lagi yg aku nak tulih sbb2 pasal jem..kang xcukup muke surat plak.. Huhuhu....
So ape yg korang pasal Jem?? Mesti Tension kan... RAse mcm nak gi Kapakkan jek semua kete kat tengah jalan..... Wahaha... Rilek... skang baru pukul 3.58ptg... Kang balik keje kang memang Jem punye...Xpayah risau.. Huahuahau..... Banyak jek rasenye yg boleh atasi contohnye kongsi kerete, naik bas ramai2,keluar bukan pada waktu puncak ataupon suh Bos2 revisekan waktu bekerja start keje kul 12tghari sampai kul 4ptg...Bernas x idea aku... Heheh...Okla...Pesanan ringkas buat korang mcm dalam Radio slalu korang dengar :

"Sila hati2 ketika memandu ye tuan puan, hadapi kesesakan lalu lintas dengan riang dan tanpa tekanan... Memandulah dengan senyuman dan hati yg riang & tenang...."

Naik basikal je.. Hidup tenang mcm pakcik neh...

heheheh.... Okla..Jumpe di entry lain... Salam...






No comments: