Monday, April 18, 2011

Borak2 psl Keje Vs Bisnes...= Hidup ?

Salam....

Dah masuk hujung bulan April dah yek korang...pejam celik, makan tido kejap jek ek... Aku mcm biasela, kalo nak dok menulis entry atau nak merepek ni ari yg boss xde kat opis n ari Sabtu jek yg ade.. sbb bos aku mmg slalu masuk opis lambat = "i ade meetingla" ceh..cm aku xtau jek.....so arini jep yg aku de mase ok..huuhuh...

Abes ni skrg korang xde bende2 baru ke dlm hidup korang? takkan tetiap ari same jep kot... carikla bende baru baru kasik adventure sket.. bak kat org idup bi0r kasik mengancam, tp jangan plak wat perkara bukan2...huhu...

Aku plak banyak bende baru yg dtg... Maklumla, hidup da banyak berubah skang..  Lain wo0o0....
Sbb time bujang2 dulu ko still lagi boleh tenonet2 ngan hengpon , pastu suke hati pukul 2,3 pagi nak lepak mamak pekene teh tarik ngan tosey, sukehati ari minggu nak bangun kul bape n sukehati pulak aku nak on9 dok chatting mengadap laptop kemain lame...huhu..wlaupun hidup aku xdekla tight sgt n husband aku xdekla kesah sgt bak seperti warden asrama tapi still nak kene jaga jugak... Umah mesti mau kemas, makan mesti mau masak, badan mesti mau wangi.,,hahaha,,,, Okla , berbalik pade topik kite arini (kemain panjang mukadimah merepek baru nak start topik) ialah Keje + Bisnes = Hidup jadik ape n cmane?

Sebelom tu, ape yg aku tulih neh adelah pendapat peribadi aku, jgn pulak ade yg nak terase bebagai.. So, ape pndapat korang aku hormati sbb hidup korang, korang yg tentukan ok? Peace No war.. ; )


Ni meh sket aku nak story neh, Pasal Keje n Bisnes... Agak2 mana satu jadik pilihan kalbu korang? Apekah korang rase hidup makan gaji  boleh secure hidup smpai korang tutup mata atau bisnes mampu jadikan hidup korang ialah  org paling kaye dalam Taman or Kampung n bole beli pebende yg korang nak....Sbb slalu org tua2 kata benda yg "Plain" lepas SPM, or sedare mare sepupu sepapat korang selalu akan tanye lepas ni nak keje ngan sapela  or nak keje ape..Padahal xpenah p0n diorg tanye "pasni ade rancang2 nak bisnes ape yek" kan kan kan.....

Yg paling xbest, ade plak mak bapak yg recruit anak pasni mesti keje ngan Gomen...(padahal mak ayh sendri pn xkeje gomen..huhu..) Weh korang ingat senang ke nak masuk keje gomen... Kene lari 7 padang , Sit Up 50 kali, Jawab soalan peta Geography kat Kutub Utara Selatan , Sejarah zaman batu Nesolitik, Jawab tentang keadaan politik Kg Bahagia, Siapa ketua Jabatan Kesihatan Hospital Zimbabwe masa thn1979, blablabla...(cite nak gebang..haha) all sort of thing.. Gile ko... ko pegi Kat GOOGLe pon die cakap cannot search...Apekah aku yg otak cume 15 Gigabait neh nak menjawab soalan yg tahap genius sebegitu.. X mungkinnn......

Xdelah aku ckp keje makan gaji tu x bagus, cuma bg aku, aku xbape suke politik opis... Sape yg agak2 lame sket pun xdelah bagus mane , keje kuat bodek boleh naik pangkat cepat.. Gaji Ribu Riban melebihkan org yg ade certificate n keje bagus tapi x reti bodek.. Ape taknye, bile time kita neh punye la keje mcm nak mampos berbagai nak menaikkan profit kompeni tapi time dapat Bonus jek.. Wah die yg senyum melebor kemain.... Dah tau dah Markah mesti 12 per 10 punyela....(marah nampak.).. Eleh....Bole la ko ari2 modal Nasik Lemak free belikan kat Boss.. Boleh jalanla org cam ko .......(ini adalah ilustrasi semata2..emosi lebey..haha)



tu dia...kembang hidong x hengatt..ternganga mak cik tu...hati terbakor..,,,

Bg aku perkara yg paling baik ialah keje dulu carik pengalaman dalam masa yg sama ialah bukak bisnes. Bisnes kecik2 pon xpe, sbb atleast ade pengalaman meniage.. Aku ni plak jenis manusia memang  xboleh keje lame2 sgt.. Xmasok kepala hotak...Alangkan masuk tahun ke-2 setengah keje jek, tangan aku dah menggatal nak bukak Jobstreet n aim aku adelah nak keje kat tempat yg xdek Punch card... ..weh, aku slalu datang awal tau keje..haha

die ni dulu keje bahagian HR.. jaga punch card...mrh org dtg lmbat.. tgk ape jadik?? (alah gurau sikit tak bole ke.)


Bab bisnes neh , kecik2 pon ok, Sukehatila nak bisnes jual kacang sambal ke, keropok udang ke, meniage bege ke, jual aiskerim POP or jual pemadam bendera kat budak2 skolah rendah ke (khas utk Wan ) ...hahaha.... Ape2 lagila yg agak bernas sikit dari idea aku td, yg ptg halal.... Bukan ape, atleast boleh la tambah pendapatan korang , kecualila kalo gaji dah 8 - 10k keatas kan kan....  Keje makan gaji dulu utk dapatkan pengalamn.. Paling2 pun keje dalam 5-6 tahun ke... Atleast korang taula apekah menatang namenye Invoice, Delivery Order, Quotation,  mcmane nak buat account kompeni dan yg ptg mcmane korang nak deal ngan costumer.. Penting.. sbb bagi mcm aku yg keje ngan swasta neh, banyak pengalaman berharga n perkara yg aku tau n blaja.. Bab shipping , Logistic, punctuality delivery, account , items or barang2 yg nk hantar ke offshore, ish banyak bende la.... Okla stakat 5-6 tahun keje n dpat blaja bende2 tu... Aku xdelah pk nak keje smpai 20-30 tahun..lame gile dok.. Cannot brain i dis..


ni sebab die dok lame sgt kat opis... tgk jugak ape jadik??
Ko gile nak ngadap muke boss cmni berpuloh tahon...Sanggup??wawawa

Lagik satu slalu org otak Bisnes ni muka agak xtaula malu sket.. Aku neh teringat mase mule2 meniage segala org kat fesbuk aku tegor.. punyela nak me laku kan cup cake n coklat yg aku jual.. Pegi kedai2 kat area Pgudang n Jb ni bawak murtabak sample n bg diorg rase...huhu...Muke memang selambe abes.. Siap kene kutuk lagik...  Persaingan hebat beb... Ade yg siap sound2 lagi sbb gangu bisnes diorang TAPI ade aku kesah???? ... aku pedulik hape... Lets costumer make a choice.. Jangan nak sebok2 semak eh... Allah yg bagi rezeki bukan kau yg bagi ye......
N untuk pengetahuan korang aku skang tgh running 1, 2 bisnes kecik2 jek... Bukan bisnes jual kapal or deal jual bangunan juta2 pon... Yela buat2 tambah duit kocek... Bantu2 suami kan kan...Boleh tengok kat bawah neh aku meniage ape...( Tgk jek ke .. Belila weh...hehe)


     

  • http://moonhomemadecupcakes.blogspot.com/ = Aku jual cupcake segale bagai coklat n aku jgk ade buat gubahan hantaran n candy buffet utk org kawen....setakat ni banyak jugak tempahan area2 pasir gudang n delivery free area2 sini, kalo area2 luar pon aku amek gak cume cas len sket kalo nak buat delivery...(minyak mahal oi... hehe)


Alhamdulillah, rezeki skrg melimpah ruah..Syukur pada Allah ... ; )
Sekarang dalam pale hotak aku, memang Bisnes jep yg bole buat aku berduit... Korang akan rase freedom, xkene maki ngan Boss, xpayah nak bawak kete macam Pelesit sbb nak keja punch card, tak payah nak buat2 rajin time boss ade kat opis ( penat weh belakon neh..)hehehe...  wat mase sekarang aku still lagi bekerja sbb aku rase pengalaman aku timba belom cukup...Boss pon xbg bhenti ...(bukan sbb aku kuat bodek eh...)Agak2 dah kering perigi kompeni neh ak blah la...huhuhu....

Penat??Memang penat Bisnes pastu Keje plak, tapi kalo niat korang tu betul2 ikhlas memang nak carik pendapatan lebih. penat korang tu akan hilang n datang rase seronok.... Lagila kalo dapat duit byk weh.... Tapi kalo alasan penat ok lagila aku leh terima tapi kalo ko ckp 'MALAS"



try buat alasan neh time laki korang balik nak makan..huhuu...kompem xlamela gamaknye..


.. aku pon xreti nak ckp ape.. Jagan nak mengadu2 ngan org xcukup2 bebagai kalo ko Malas xnak usaha..memang aku sumbat ngan kain rendam minyak tanah kang kasik Bakor jek... (kasar gile..)huhuh...






haha...ini pon alasan jek lebey....

Pokok Pangkal diri sendirik ye nak berubah ke x...

Okla.. Aku pon rase cam nak stop sampai sini jek... Keje or Bisnes atau Bisnes + Keje is depends pada korang... Korang yang tentukan hidup memasing.. Aku kat sini cume bagi suggestion n kongsi pengalaman aku jek..sbb pada aku kalo nak berjaya dalam hdup kene banyak berkorban n amek risiko...Kalo x korang dudukla kat tak0k lame...Atleast bgla peluang kat diri sendiri utk mencuba kan2...

So bagi yg baru2 nak mencebur dan telah terceb0rkan diri dalam dunia Bisnes...Jgn hangat2 taik ayam jek...Try buat sampai bole n kuatkan semangat!aku pun masih belajar banyak lagi..
Salam.........


No comments: