Thursday, April 21, 2011

Kepentingan Asid Folik-SEnyum Sehat - Untuk Kawan2 yg bakal nak kawen & dah kawen...


Salam…

Ape kabo all readers sekalian? Hope korang sehat2 jep... Alhamdulillah and xdelah sakit2 , tapi kalo sakit gak cepat2 la makan obat..Jangan dok bior hingus korang tu meleleh pastu screttttttt…sretttttttt…dok sedut2… EEeeeuuu…Gelila serabaila ko ckp camni....…. 
Ha…ko tau serabai, org yg dok tgk2 kite lagila rase geli…Kot2 Hans Isaac ke xpun Shaheizy Sam lalu sebelah ke terus xjadik nak pinang korang…huahahah… Saje je…Dah2 Jgn harapla nak berangan sgt…Xde manenye... Apepun kalau Allah dah bagi sakit jgn dok merungut sbb sakit tu kan penghapus dosa…  ;) Redha jela n ikhtiar carik obat kasik baik…ok??

Harini topic aku ade kene mengena gak ngan kesihatan.. Yelah.. Cerita la sket skali skala pasal benda2 berilmu n berpekdah sket walaupun aku ni kdgkala kaki merepek (bukan selalu ke?..hehe)… 

Oleh sbb tu arini aku nak cite pasal ‘ASID FOLIC @ ASID FOLIK @ FOLIC ASID” … Sebenarnye same jek sume tu dol… hahahahaha… Xpayah nak konpius… Walaupun ramai yg dah tau and aku jek yang baru tau tapi aku nak bgtau jugak korang....hehehe...

So sebelum aku menulis dengan panjang lebornye.. Aku tulis ni berdasarkan buku-buku yg aku baca n website yg berkaitan kesihatan / medic… Aku bukanlah jugak Dokter… Kalau nak tanye lebih2 sgt lebih baik g klinik/hospital sbb kalo korang Tanya aku kang aku cas RM45 sorang macam Doktor  kat Klinik tu…Wakakka….

Asid Folic ni selalunye femes pada ibu yg merancang nak mengandung n tengah mengandung n nak mengandung lagi… (org yg x mengandong pon sila baca sampai abes eh entry neh )....
Asid Folik ni diperlukan terutamanya semasa merancang untuk hamil dan tiga bulan pertama selepas hamil. Asid folic atau folate adalah Vitamin B9 yg selalunye ade kat adalam sayuran hijau, jus buah2an ,bijirin. Skang pun ada roti yang jual2 kat keda tu tulih “diperkaya dengan Asid Folic”…Xcaye cetengok..cetengok…
Sebenarnye ia adalah antara keperluan utama badan dan jugak ahli kumpulan Vitamin B yg berfungsi utk bina sel2 dalam badan… 

Byk kajian menunjukkan asid folic sgt penting bagi perkembangan sel dan saraf dan jugak otak bayi dalam kandungan. Pakar mengatakan bahawa 70% risiko bayi xsehat/-kecacatan saraf iaitu Neural Tube Defect atau “NTD”, otak (anencephaly) dan saraf tunjang (spina bifida)   iaitu kecacatan bayi boleh direducekan.  Asid folik ni penting untuk perkembangan saraf, pembinaan sel-sel otak, tulang belakang, organ, kulit dan tulang bayi semasa dalam kandungan. Of coursela kita nak anak sehat n seharusnya ambil la langkah2 yg sepatutnya... =)  


Sape yg xnak anak secomel nikan.....Alolo...Comel x saye..Hehe.. ;)


Sebenarnye kita yg xmengandung pun boleh makan jugak sbb Asid Folik ni dah dikira macam supplement . Cume banyak sumber mengatakan n menulis bila ckp asid folic jek mesti ade kaitan ngan mengandung…...Yelah bukan ape..Kdg2 mak2 yg ngandung ni manela cukup zat, dengan keje opis+keje umah+keje sopping(keje buat2..hehe) = Penat tu.. So sorang punye makan mane cukup oi, sbb tu penting kene ambik Asid Folic ni... Bagi kawan2 aku yg tgh mengandung n baru disahkan mengandung or nak mengandung startla ambik asid folic ni.. But dapatkan nasihat doctor terlebih dahulu ye..........

Dan aku ada terbaca satu artikel Tulisan Dr Shah Redza Johan:  Utk ambil apa2 ubat supplement ptg sangat  titik beratkan dan perhatikan pada zat besi yang dimakan & bentuk zat besi tersebut = Besi Sulfat , Besi Fumarat , Besi Glukonat dan sebagaianya. Berkemungkinan besar kombinasi zat tersebut memberikan kesan kepada kita samada dalam bentuk yang baik ataupun sebaliknya.
Kalau kita perhatikan combination supplement zat besi yang selalunya xde side effect atau kate Melayu nye kesan sampingan biasenye harga die mahal la sket.....
Tapi pada aku is better sbb yang nak sehat korang jgak..Duit simpan2 banyak2 sgt badan x sehat nak watpe…. kankankan… ;)


Mesti korang fikir..... Eh betul ke, or perfect ke ubat ni utk kurangkan risiko bende alah tu semua…
Kita kene ingat dan sentiase ingat, Ape2 pun semua yang Allah kurniakan pada kita adalah rezeki dan ikut ketentuanNya.. Apa yg berlaku diluar jangkaan kita , kita kene terima seadanya.. Yg ptg doa... Setiap benda yg jadik pasti ada hikmahNya.. ; )
  
Ada sikit tips2 kat bawah neh yg maybe berguna utk korang pasal Asid Folic… :-

Mcmana nak pilih ASID FOLIC ek???

~ Pil asid folik yang ade kat pasaran tersedia ada dalam dua dos = 400 mikrogram dan 5 miligram(5000 mikrogram).

~ Doktor  selalunye galakkan ambilan 5 miligram sehari. Pengambilan 400 mikrogram pun sebenarnye dah cukup utk lakukan aktvt seharian.

~ Peh, aku takut gile overdose… Kang main bantai jek kang xpepasal mati free…
Memangla mati free dol..manede mati kene bayor..Cume nak beli kain kapan jek pakai duit..
Jgn risau pil asid folik ni mudah larut dalam air. Kalau kita ambil pil asid folik berlebihan, pil ini akan dibuang melalui air kencing.

~Bg yg xde allergic ubat or sakit pelik2, Pil asid folik tak perlukan preskripsi doktor. Pil asid folik korang boleh beli kat mane2 farmasi dan klinik2 yg berhampiran kat umah korang..



~Pil ini agak meloyakan sebab  bau die yang agak kuat. Kalau korang memang ade masalah kedegilan nak makan obat or mengade2 memang susah nak telan obat (akulah tu..hehe), boleh ambik pil ini pada waktu malam sebelum tidur. Kesan loya tak akn rasa sbb korang ada dalam fasa tidur lepas ambik pil asid folik ini..

Gile power ko Nad tau bende2 ni sume....Nerd gile ko...Bukan kat skolah dulu ko tak ambik Biologi ke........Ye memang pon aku x amek Biologi............


Ye..aku xamek Biologi, aku amek Lukisan Kejuruteraan , tapi aku xdelah bangang sgt ok..wahahah....

  
Alah korang neh bace jekla kat mane2 buku n page medic so taula… Jgnlah pemalas sgt… Asik bace Komik Naruto , Majalah URTV ngan buku Mangge jek.. Aku pun ade gak amek2 tau info ni dpd kawan2 yg da kawen...Ambik taula sket2..Sbb penting ilmu2 n benda camni bg seorang yg nak bergelar ibu or nak jadik parents.. Fuhh Amin…. Dah2 xpayah nak buat kontreversi plak yg aku mengandung.. Aku Belom disahkan mengandung lg.. hehehe….
Bagi org lelaki yg nak jadik suami or bapak orang, bace2la ape yg aku tulih neh n selalu ingatkan wife anda utk makan asid folic ok?.. ; )

…............ Lagi dan lagi..............................

  
Ko ni  Nadia sembang lebih2 sgt ko makan ke menatang yg nama Asid Folic neh???…
Weh, aku makan tau mende neh… Dah sepapan dah abeh..(nampak sgt baru beli).... Alhamdulillah so far xde kesan sampingan and aku rasa bertenaga lebih dr hari2 sebelumnye sebab cukup zat ....dan sekarang terlebih zat tu yg debab semacam..hehehe...

Aku makan Iberet Folic belik kat Framasi n aku xdelah refer mana2 dokter n just refer pada farmacy jep sbb aku xde allergic ubat…

Ni die asid folic yg aku makan... Iberet Folic yg 5mg sebijik sehari..

So kengkawan yg xbape nak cukup tenaga seharian tu makanla asid folic neh utk tmbahkan zat dalam badan dan semestinya utk perkembangan bayi yg sehat bg yg mengandung n merancang utk mengandung...
Kalau korang leh dok beli bende2 yg mahal xde pekdah tu or minum Cool Blog yg dok sedut ari2 or dok Kunyah Jeruk Asam Betik tu, xkanla xleh beli Vitamin neh kat farmasi and telan benda neh sebijik sehari.....
Try2la, yg sehat korang bukan aku pon...Hehehe...

Okla..aku rase cukup dah kot info ni.. Kalau jadik dokter Pakar neh maunye dah kene cas RM 500 sekali consultant neh... Hahaha... Jutawan aku kalo 3juta yg membace....Tapi xpe, dah kire ok sgtla kalau korang bace bende neh. sampai abes......Ilmu kan utk dikongsi dan disebarkan..=)

Okla stop sampai sini dulu kengkawan...... Senyum n sehat selalu.. Xsehat makan obat ye..... ;)

Thanks for read.................=)).... Salam............ 


No comments: